2012-03-29

Pressmeddelande: Söderenergi städar i ÖstertelgeRSS

Energiproducenten Söderenergi drar i helgen igång ett miljöprojekt vid Igelstaverket tillsammans med lokala idrottsföreningar. Naturområden kring företagets anläggning skall vårstädas och av skräpet produceras mer energi.

–Det är skräpigt efter vintern och Söderenergi vill hjälpa till och städa upp kring anläggningen. Vi kommer också att städa lokala vägar och kring pendeltågstationen, berättar Sune Hamrin, Projektledare på Städa Sverige.

Städningen ser i samarbete med Städa Sverige, idrottens miljöorganisation. Städa Sverige arrangerar varje år olika miljöprojekt i samarbete med föreningslivet. Under 2011 tjänade runt 9 000 ungdomar från idrottsrörelsen över 4 miljoner kronor genom att arbeta i Städa Sveriges olika miljöprojekt.

Miljöprojektet i Östertelge kommer att genomföras under kommande helg med start lördag den 31 mars kl. 9.00. Det är två flicklag från Telge SIBK som kommer att genomföra städningen. Belöningen till föreningen, förutom att man gjort en insats för den lokala miljön blir en slant till verksamheten.

För ytterligare information, kontakta:
Städa Sverige, Sune Hamrin: 0706-53 32 53
Söderenergi, Madeleine Engfeldt-Julin: 0768-03 35 06
Telge SIBK, Annette Skeppström: 0705 -94 03 67

Städa Sverige

Om Städa Sverige
Kampanjen Städa Sverige är Sveriges största miljökampanj för svenska idrottsföreningar. Sedan 1988 ges tusentals idrottsungdomar möjlighet att hjälpa till att hålla Sverige skräpfritt. Ersättningen för dessa insatser går oavkortat till den egna föreningen för att användas för ungdomssatsningar eller annat som föreningen bedömer som viktigt. Varje år plockar föreningarna runt 65 000 säckar skräp motsvarande 1 300 ton.

Om Söderenergi
Söderenergi producerar fjärrvärme för ca 300 000 personer, kontor och industrier i södra Storstockholm samt el motsvarande förbrukningen i 100 000 hushåll. Vi eldar främst med bio och returbränslen. De större anläggningarna inom Söderenergi är Igelstaverket och Igelsta krafvärmeverk i Södertälje och Fittjaverket i Botkyrka. Samtliga anläggningar är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Merparten av vår värmeproduktion säljs och distrubueras av Telge Nät i Södertälje och Nykvarn samt av Södertörns Fjärrvärme i Huddinge, Botkyrka och Salem. Vi leverera även värme till Fortum AB. Söderenergi ägs av kommunerna Södertälje, Botkyrka och Huddinge.