Resultat i simulering av till CO2-transporter stödjer utbyggnad av ny kaj
I och med Söderenergis planerade bio-CCS-anläggning, kommer dagens hamnverksamhet vid Igelstaverket att utökas med ytterligare en produkt i form av förvätskad koldioxid. Det i sin tur innebär att en ny kaj behöver byggas. Med hjälp av nautiska simuleringar hos RISE SSPA på Chalmers i Göteborg, har den framtida kajens utformning och funktion utvärderats. Resultaten stödjer fortsatt projektering och tillståndshandläggning.
Den förvätskade koldioxiden kommer att lastas på tankfartyg (LCO₂ fartyg) via en helt ny kajplats. Kajen planeras i nära anslutning till bio-CCS-anläggningen och mellanlagret för att minimera distansen som koldioxiden behöver transporteras i rörledningar.
Nautiska simuleringar av den framtida kajen
För att kunna verifiera den nya kajens utformning och funktion har nautiska simuleringar genomförts hos RISE SSPA. Förutom representanter från Söderenergi och bio-CCS-projektet deltog Sjöfartsverkets lots, med lokal kunskap om kajer, farleder och övrig trafik i Södertälje. De huvudsakliga målen med simuleringsstudien var att utvärdera kajen från ett nautiskt perspektiv och att utvärdera tillgängligheten till kajen med hänsyn till simulerat tonnage, vindar och eventuellt behov av bogserbåt.
Under två dagar genomfördes simuleringar med olika körprogram, till exempel med och utan bogserbåt och varvat styrbord eller babord sida till kaj. Samtliga 3D-simuleringar utfördes i skymning och de vindriktningar som testades betraktas som de besvärligaste.
Resultatet av simuleringarna är positivt och visar att kajens placering och simulerade ankomster och avgångar med antagen fartygsstorlek fungerar som planerat. Det här är en viktig slutsats i både det fortsatta arbetet med att projektera den nya kajen och i den fortsatta tillståndshandläggningen för miljötillstånd och detaljplan.
Igelstaverket är lokaliserat vid inloppet till Södertälje kanal med Södertälje bränslehamn på andra sidan vattnet. Trafiken till och från Södertälje och Mälaren går via Landsortsfarleden. En viktig lärdom i simuleringen är att den nya kajen inte påverkar befintlig trafik till andra kajer i Södertälje, eller passerade trafik till eller från Mälaren. Den nya kajen placeras cirka 175 meter söder om den befintliga kajen vid Igelstaverket, så att fartyg med bränslen och tankfartyg för koldioxid kan hanteras parallellt och oberoende av varandra. Det ger också utrymme för fartyg till motstående bränslehamn att vända säkert inom den gemensamma vändytan.
Redan de första studierna om Söderenergis förutsättningar för att kunna producera negativa utsläpp via bio-CCS, visade att de var bland de bästa i Sverige. En egen hamn och direkt tillgång till Östersjön ger mycket bra logistiska förutsättningar. Nu storsatsar Söderenergi på bio-CCS och kan totalt avskilja 500 000 ton biogen koldioxid per år från 2030.